07 februari 2012

Kassörska fenomenet.

En rolig sak med att sitta i kassan, och att ha kompisar som har/gör detsamma är alla dessa nya samtalsämnen man kommer på!

Tillexempel:
- Jämför PLU-nummer "vad har ni på vitkål?" "3050" "vaaa?? äre sant, vi har också det!!!"
- Klaga över saker kunder gör fel. Och det finns en HEL del kan jag säga.
Klassikern är att kunden (oftast en pensionär) drar sitt medlemskort i pin-paden (ja alltså den du sätter in ditt kort i) och denna pin pad har en display där det står ifall medlemskortet registrerades eller inte. MEN 9 gånger av 10 kollar kunden på mig och frågar "Funkade det????" och sen står hon/han och glor som en idiot tills jag svarar.
När jag är på bra humör så brukar jag försöka lära dom att dom faktiskt kan se det själva, UTAN att fråga mig. Är jag på mindre bra humör svarar jag helt enkelt bara.
- Jämföra hur många/ hur långa raster man får per pass. Kan ju lugnt säga att ICA i Rimbo har riktigt kasst med raster (iallafall om man sitter i kassan) och Konsum har det riktigt bra med raster. (Resultat från en jämförelse mellan en ICA arbetare och Konsum arbetare)
- Och det bästa av allt: Sitta och diskutera kunder som gör bort sig, är roliga, är snälla, är dumma i huvudet osv.

Sen får man reda på så jäkla mycket skvaller när man sitter i kassan. Det enda kassapersonalen gör om dagarma är att skvallra. Med varandra och med kunderna. Gotta love it alltså.

Inga kommentarer: